onsdag 30. mars 2016

En liten historie om en ring

Jeg har laget min første fatning!

Å fatte for eksempel en edelstein kan gjøres på mange måter, men poenget er altså å lage en innfatning til besmykke en gjenstand med den ønskede stein eller perle. I mitt tilfelle var "juvelen" slett ikke så kostbar målt i penger, men likevel en liten skatt: et stykke beach glass eller "strandglass" hvis man skal gi det et norsk navn. Kanskje mer om det en annen gang...

Historien
Nå litt om fatteprosessen. Jeg var så ivrig etter å lage smykket - eller ringen, som det ble til slutt, at jeg tok ikke så mange bilder, men jeg fikk i alle fall med noen trinn på veien.

Etter å ha valgt et passende glasstykke, markerte jeg omrisset på en plate fintsølv med en god margin rundt glasset, for å ha litt materiale å jobbe med. Dette blir bunnplaten i kassen som skal innfatte glasset.



Digresjon - litt om fintsølv
Fintsølv kalles også 999 sølv, og er metall med et sølvinnhold på 999/1000. Det smykkesølvet vi ofte ser ellers at er stemplet 925, inneholder altså 925/1000 eller 92,5 prosent rent sølv. Fintsølv er altså så rent man nesten kan få det, og har litt andre egenskaper enn 925 sølv. Det er mykere, og egner seg derfor ikke så godt til deler som må tåle hard medfart, men til gjengjeld har det en nydelig, sølvhvit glans som jeg ville utnytte her. Tanken var at når lyset skinner gjennom glassbiten, vil det reflekteres bedre i sølvet og gi finere glans til glasset!

Tilbake til fatningen
Her er sølvplaten saget ut og klar i denne omgang,i alle fall etter å ha fått en runde puss og polering for å få fram den nevnte lysrefleksjonen gjennom glasset.



Kanten lages av en strimmel tynt fintsølv. Når man har såpass ujevnt omriss på steinen som en slik glassbit har, er det viktig å bruke ganske tynt sølv. Strimmelen jeg brukte var 0,1 mm tykk. Ikke så mye med andre ord.. Som nevnt er fintsølv lett å forme, så det går greit å legge strimmelen jevnt rundt glassbiten, og få den til å følge alle konturer. Deretter loddes endene sammen. Her er kanten ferdig loddet, man kan se skjøten ved nedre spiss.



Det tar form...
Sølvkanten kan nå loddes fast på bunnplaten. Litt pirk er det, for siden kanten er så mye tynnere enn bunnen, må man være forsiktig så ikke kanten smelter før bunnen rekker å bli varm nok til at slagloddet smelter (slaglodd er altså "limet" i loddingen).

 
Deretter sages det overflødige sølvet rundt kassen av. Nå er kassen klar for et viktig men tidkrevende trinn: pussing!
Her kommer vi til punktet hvor jeg glemte å ta bilder underveis, men etter pussing loddet jeg kassen fast på en sølvring jeg hadde laget på forhånd. Igjen er det viktig å ikke smelte veggene innen kassen loddes fast på ringen. Nå er ringen nesten klar, men enda mer finpuss gjenstår før vi er helt i mål.

Resultatet viser seg
Og endelig, her er ringen klar! Dette ble en ganske kul og spesiell ring, på grunn av den litt sære fasongen på glassbiten. Jeg har også laget en litt mer veloppdragen ring med en veldig rund og fin glassbit som jeg var så heldig å finne. Sjekk så fint lyset reflekteres i sølvplaten og får fram fargen i glasset!
sea glass ring
sea glass ring

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar